De aanmelding gebeurt door de ouders telefonisch of via de website. Dan wordt er een eerste afspraak vastgelegd.
Een intakegesprek of een eerste verkennend gesprek wordt met de ouder(s) gevoerd, om de problemen en de vraag duidelijk in kaart te brengen. Vervolgens vindt er een diagnostisch onderzoek plaats met het kind of de jongere zelf. Hierbij wordt er verder stil gestaan bij de problemen, de algemene belevingswereld van het kind of de jongere,….. Dit gebeurt aan de hand van gesprekken, vragenlijsten, belevingsgericht onderzoek,….
De bevindingen van de eerste gesprekken worden met de ouders doorgenomen in een adviesgesprek. Van daaruit wordt er, samen met de ouders, gekeken wat vervolgens de beste oplossing is naar de toekomst toe. Dit kan gaan van ouderondersteuning, individuele begeleiding met het kind, gesprekken met de ouders, een groepstraining,…. Het advies kan ook leiden tot een doorverwijzing, indien blijkt dat hier niet de meest aangewezen begeleiding kan geboden worden.
De eigenlijke begeleiding wordt opgestart. Concreet kan dit zijn: individuele begeleiding, gezinsgesprekken, opvoedingsondersteuning, een groepstraining, studiebegeleiding,….
Met regelmatige tussenperiodes wordt de begeleiding geëvalueerd. Het evalueren, geleidelijk afbouwen en afronden van de begeleiding, gebeurt steeds in overleg.